Keszthely-triathlon-hu

Hidegebb időben is lehet versenyezni - tippek

2015. március 18. 13:21 - I love Balaton
Hidegebb időben is lehet versenyezni - tippek

Triatlonversenyen bármi előfordulhat. Még az is, hogy hűvös van. Ezért elmondjuk, hogyan öltözz, mennyit igyál és egyél, hogy ugyanúgy élvezd a versenyt, mintha jó idő lenne.

Triatlonversenyen bármi előfordulhat. Még akár az is, hogy hűvös van. Németországban teljesen megszokott dolog 10 Celsius fok körüli hőmérsékletben triatlont rendezni. Bár erre Svédországban, Norvégiában vagy akár Oroszországban természetesen még nagyobb esély van, Magyarországon is voltak és lesznek extrém időjárási viszonyok. Volt már szakadó hóesésben duatlon verseny (Hungaroring Duatlon OB), és volt már 10 fok alatti időben triatlon (első TVK kupa döntője).

Egy rövidebb versenyen ez legfeljebb kellemetlen körülmény, hiszen lefagy a kezünk, elgémberednek az ujjaink, leég a torkunk. Nem gond, ha a test pazarolja az energiát a fűtésre. Hosszabb távon azért bonyolultabb a helyzet, ez már komoly energetikai problémákat okozhat. Az persze nem valószínű, hogy kihűlünk, de a belső hőmérséklet fenntartása komoly plusz terhelést okoz a szervezetünknek.

Hogyan tartsd magad melegen?

A belső hőmérséklet megőrzésének a legegyszerűbb módja az öltözködés. Ne sajnáljuk rá azt a pár plusz másodpercet! A lábra nem kell felvenni plusz ruházatot, hiszen ott az izommunka miatt eleve fokozott a hőtermelődés, ami miatt kizárt, hogy fázzunk. A fokozott hőleadás megvalósul, de a láb, mint „mozgó alkatrész” akadályozása nem javasolt. Természetesen előfordulhat, hogy egy hosszú elasztikus nadrág indokolt lehet, de most elsősorban a Magyarországon jellemző, 10-15 fokos hőmérsékletről beszélünk.

Felsőruházatot viszont érdemes viselni, hiszen alaphelyzetben a felsőtest kevés mozgást végez kerékpáron, és emiatt egyrészt fázhatunk, másrészt sokkal könnyebben megoldható a befedése. Egy hőmegtartó, neoprén alsóruházatban még az úszás sem elképzelhetetlen. Volt már rá példa válogatott szinten is több versenyzőnél (Vancouver VB). Ez kerékpáron a szél miatt gyorsan megszárad, utána pedig már szépen melegít. Egy karszár kormányra való rögzítése sem ördöngösség, és a ruhadarabot akár később, egy nyugodt részen is fel lehet húzni, értékes kalóriákat spórolva ezzel a hátralévő időszakban.

Érdemes zoknit felvenni a depóban (ez melegben is ajánlott, a hólyagok miatt). Hideg-szél kombó esetén egy szélmellény felbecsülhetetlen szolgálatot tehet.

Felejtsd el a krémeket!

A hideg ellen krémekkel küzdeni - öngól. A melegítő krémek ugyanis vérbőséget okoznak, azt is elsősorban a periférián, a bőr szöveteiben. A szervezet mozgás közben ennek épp az ellenkezőjére törekszik. A működő izmokhoz irányítja a vért, aminek köszönhetően sport közben kiürül a periféria, és kicsit sápadtak leszünk. Ennek megfordítása teljesítmény-csökkentő hatással fog járni. Ami plusz kellemetlen, hogy a vérbő bőrfelület még több hőt ad le, így még több kalória tűnik el feleslegesen a szervezetből hő formájában. És ami még egy plusz negatívum, hogy a mentolos, kámforos kenceficék miatt a hideget konkrétan még jobban érezzük, így egy izommerevségnek vagy görcsnek is nagyobb esélyt adunk.

Kevesebb folyadék, több kalória

A vízpótlás területén egyértelmű, hogy a kevesebb is elég. Sokkal kevesebbet fogunk így izzadni – és az izzadás a hűtés egyik leghatékonyabb módja. A folyadékot továbbra is kis adagokban, egyenletesen elosztva igyuk meg. Így jobban kiderül az is, mennyi az elég. Egy nagy, félliteres öblítés könnyen visszatérhet később a mélyből…

Az étkezéssel kapcsolatban éppen a fordított a helyzet. A fűtés miatt kicsivel több kalóriára lesz szükségünk, ezért már a verseny elején kezdjük el a kalóriabevitelt. Érdemes kezdetben, amikor még bírunk, szilárdabb dolgokat magunkhoz venni, később mehetnek a gélek, szeletek. Legyen nálunk víz mindenképp, mivel az ételek felszívódásához víz kell.

A kalóriabevitelt azzal is növelhetjük, hogy a tiszta víz fogyasztását felcseréljük valamilyen kalóriás italra. Vizet külön csak akkor fogyasszunk, amikor valamit leöblítünk vele, egyébként mehetnek a komolyabb összetételű italok. A fogyasztásunk némileg limitált, tehát törekedjünk kerékpáron a sok (több) kalória fogyasztására.

Az élmény ugyanolyan lehet

Technikai-taktikai változtatásokra az idő miatt nem nagyon van szükség. Ha mégis, azt érezni fogjuk. Előfordulhat, hogy az elgémberedett végtagok, a merevebb izomzat miatt főleg a futás közben arra kényszerülünk, hogy kicsivel rövidebb, de sűrűbb lépésekkel operáljunk. De sajnos ez olyan dolog, hogy vagy megy valakinek, vagy sem. Azt javasolni valakinek, hogy lépjen kétszer gyorsabban, nem túl szakszerű tanács.

Egy szó, mint száz, a hűvösben versenyzés nem kell, hogy elriasszon a triatlonozástól, hiszen gondos tervezéssel, kicsit tudatosabb hozzáállással a verseny élmény ugyanolyan lehet, mint melegebb idő esetén. 

A Keszthely Triathlonon 2015-ben minden nevező rajtcsomagjába egy nagyon profi, egyedi kerékpáros mez fog kerülni! A minta már elkészült, hamarosan meglátjátok. Annyit elárulhatunk, hogy a mez majd neked készül, neked aki beneveztél a versenyünkre.  Tényleg neveztél már?

 

 

Mit tegyünk, hogy kényelmesebbé váljon az időfutam pozíciónk?

Olvasd el legújabb cikkünket!


FTP – a fejlődés kulcsa, vagy jól hangzó csodaszer?

2018. február 2. 15:05 - Flander Marci & Váraljai Vázsony
FTP – a fejlődés kulcsa, vagy jól hangzó csodaszer?

Újabb érdekes tartalom az oldalon


Új úszás rajt

2018. január 30. 13:11 - KR
Új úszás rajt

Úszás rajt, avagy az állandó para!


Edzőtáborozás – kinek, miért, mikor?

2018. január 29. 13:06 - Flander Marci
Edzőtáborozás – kinek, miért, mikor?

Neked is jár télen egy kis nyár


A 3 legfontosabb futóedzés típus triatlonisták számára

2018. január 22. 13:41 - Flander Marci
A 3 legfontosabb futóedzés típus triatlonisták számára

Top tippek Flander Marcitól


A legjobb meglepetés! Ajándékozz Középtávú vagy Rövidtávú nevezést

Mi tudjuk mi lesz a fa alatt :-)


A túledzettség nem a siker titka. Mire jó odafigyelni?

2017. november 24. 12:17 - Flander Marci
A túledzettség nem a siker titka. Mire jó odafigyelni?

Miért nem jó, ha képtelen vagy leállni a rengeteg edzéssel?


Ne gondolkozz rajta! JÁTSSZ VELÜNK! Közel 350 ezer forint értékű nyeremény vár rád

Ha eddig nem szeretted a puzzle-t, mostantól imádni fogod tovább

575 Keszthely Triathlon Live

2018. január 17. 11:36 - KR
575 Keszthely Triathlon Live

A tegnap esti live


Fájdalom teszi a bajnokot, avagy a fájdalomküszöbünk fejlesztésének lehetőségei

Lépj ki a komfortzónádból


A 10 leginkább áhított triatlon verseny Hawaii után

2017. december 6. 11:22 - Flander Marci
A 10 leginkább áhított triatlon verseny Hawaii után

Neked melyik az áhított versenyed?