Keszthely-triathlon-hu

Hidegebb időben is lehet versenyezni - tippek

2015. március 18. 13:21 - I love Balaton
Hidegebb időben is lehet versenyezni - tippek

Triatlonversenyen bármi előfordulhat. Még az is, hogy hűvös van. Ezért elmondjuk, hogyan öltözz, mennyit igyál és egyél, hogy ugyanúgy élvezd a versenyt, mintha jó idő lenne.

Triatlonversenyen bármi előfordulhat. Még akár az is, hogy hűvös van. Németországban teljesen megszokott dolog 10 Celsius fok körüli hőmérsékletben triatlont rendezni. Bár erre Svédországban, Norvégiában vagy akár Oroszországban természetesen még nagyobb esély van, Magyarországon is voltak és lesznek extrém időjárási viszonyok. Volt már szakadó hóesésben duatlon verseny (Hungaroring Duatlon OB), és volt már 10 fok alatti időben triatlon (első TVK kupa döntője).

Egy rövidebb versenyen ez legfeljebb kellemetlen körülmény, hiszen lefagy a kezünk, elgémberednek az ujjaink, leég a torkunk. Nem gond, ha a test pazarolja az energiát a fűtésre. Hosszabb távon azért bonyolultabb a helyzet, ez már komoly energetikai problémákat okozhat. Az persze nem valószínű, hogy kihűlünk, de a belső hőmérséklet fenntartása komoly plusz terhelést okoz a szervezetünknek.

Hogyan tartsd magad melegen?

A belső hőmérséklet megőrzésének a legegyszerűbb módja az öltözködés. Ne sajnáljuk rá azt a pár plusz másodpercet! A lábra nem kell felvenni plusz ruházatot, hiszen ott az izommunka miatt eleve fokozott a hőtermelődés, ami miatt kizárt, hogy fázzunk. A fokozott hőleadás megvalósul, de a láb, mint „mozgó alkatrész” akadályozása nem javasolt. Természetesen előfordulhat, hogy egy hosszú elasztikus nadrág indokolt lehet, de most elsősorban a Magyarországon jellemző, 10-15 fokos hőmérsékletről beszélünk.

Felsőruházatot viszont érdemes viselni, hiszen alaphelyzetben a felsőtest kevés mozgást végez kerékpáron, és emiatt egyrészt fázhatunk, másrészt sokkal könnyebben megoldható a befedése. Egy hőmegtartó, neoprén alsóruházatban még az úszás sem elképzelhetetlen. Volt már rá példa válogatott szinten is több versenyzőnél (Vancouver VB). Ez kerékpáron a szél miatt gyorsan megszárad, utána pedig már szépen melegít. Egy karszár kormányra való rögzítése sem ördöngösség, és a ruhadarabot akár később, egy nyugodt részen is fel lehet húzni, értékes kalóriákat spórolva ezzel a hátralévő időszakban.

Érdemes zoknit felvenni a depóban (ez melegben is ajánlott, a hólyagok miatt). Hideg-szél kombó esetén egy szélmellény felbecsülhetetlen szolgálatot tehet.

Felejtsd el a krémeket!

A hideg ellen krémekkel küzdeni - öngól. A melegítő krémek ugyanis vérbőséget okoznak, azt is elsősorban a periférián, a bőr szöveteiben. A szervezet mozgás közben ennek épp az ellenkezőjére törekszik. A működő izmokhoz irányítja a vért, aminek köszönhetően sport közben kiürül a periféria, és kicsit sápadtak leszünk. Ennek megfordítása teljesítmény-csökkentő hatással fog járni. Ami plusz kellemetlen, hogy a vérbő bőrfelület még több hőt ad le, így még több kalória tűnik el feleslegesen a szervezetből hő formájában. És ami még egy plusz negatívum, hogy a mentolos, kámforos kenceficék miatt a hideget konkrétan még jobban érezzük, így egy izommerevségnek vagy görcsnek is nagyobb esélyt adunk.

Kevesebb folyadék, több kalória

A vízpótlás területén egyértelmű, hogy a kevesebb is elég. Sokkal kevesebbet fogunk így izzadni – és az izzadás a hűtés egyik leghatékonyabb módja. A folyadékot továbbra is kis adagokban, egyenletesen elosztva igyuk meg. Így jobban kiderül az is, mennyi az elég. Egy nagy, félliteres öblítés könnyen visszatérhet később a mélyből…

Az étkezéssel kapcsolatban éppen a fordított a helyzet. A fűtés miatt kicsivel több kalóriára lesz szükségünk, ezért már a verseny elején kezdjük el a kalóriabevitelt. Érdemes kezdetben, amikor még bírunk, szilárdabb dolgokat magunkhoz venni, később mehetnek a gélek, szeletek. Legyen nálunk víz mindenképp, mivel az ételek felszívódásához víz kell.

A kalóriabevitelt azzal is növelhetjük, hogy a tiszta víz fogyasztását felcseréljük valamilyen kalóriás italra. Vizet külön csak akkor fogyasszunk, amikor valamit leöblítünk vele, egyébként mehetnek a komolyabb összetételű italok. A fogyasztásunk némileg limitált, tehát törekedjünk kerékpáron a sok (több) kalória fogyasztására.

Az élmény ugyanolyan lehet

Technikai-taktikai változtatásokra az idő miatt nem nagyon van szükség. Ha mégis, azt érezni fogjuk. Előfordulhat, hogy az elgémberedett végtagok, a merevebb izomzat miatt főleg a futás közben arra kényszerülünk, hogy kicsivel rövidebb, de sűrűbb lépésekkel operáljunk. De sajnos ez olyan dolog, hogy vagy megy valakinek, vagy sem. Azt javasolni valakinek, hogy lépjen kétszer gyorsabban, nem túl szakszerű tanács.

Egy szó, mint száz, a hűvösben versenyzés nem kell, hogy elriasszon a triatlonozástól, hiszen gondos tervezéssel, kicsit tudatosabb hozzáállással a verseny élmény ugyanolyan lehet, mint melegebb idő esetén. 

A Keszthely Triathlonon 2015-ben minden nevező rajtcsomagjába egy nagyon profi, egyedi kerékpáros mez fog kerülni! A minta már elkészült, hamarosan meglátjátok. Annyit elárulhatunk, hogy a mez majd neked készül, neked aki beneveztél a versenyünkre.  Tényleg neveztél már?

 

 

Ő is ott lesz: Diana Riesler

2017. március 13. 09:36 - Molnár Gergő
Ő is ott lesz: Diana Riesler

Bemutatjuk Diana Riesler német triatlonista hölgyet.


Még nem foglaltál szállást? Akkor itt az újabb lehetőség

2017. március 13. 09:00 - I love Balaton
Még nem foglaltál szállást? Akkor itt az újabb lehetőség

Foglalj kedvezményesen a verseny hétvégéjére.


Középtáv - Legfontosabb infók a futópályáról

2017. március 13. 08:00 - I love Balaton
Középtáv - Legfontosabb infók a futópályáról

Keszthely Triathon 2017 - Futópálya útvonala és frissítése


Újabb csemege a fülednek - TÓTH TOMI olimpikonnal beszélgettünk

575 Rádió - Hallgass minket!


Újdonság! Zsákos rendszer a keszthelyi középtávon!

2017. március 9. 08:00 - I love Balaton
Újdonság! Zsákos rendszer a keszthelyi középtávon!

Mit kell tudnod erről az újításról? Olvasd el írásunkat.


575 Rádió - Flander Marcival beszélgettünk

2017. március 8. 21:10 - I love Balaton
575 Rádió - Flander Marcival beszélgettünk

Újabb érdekes interjút tölthetsz le.


The 575 project

2017. február 26. 16:09 - Kristóf Róbert
The 575 project

Pár sor az 575-ről.


Változások a nevezési rendszerben

2016. szeptember 30. 19:00 - I love Balaton
Változások a nevezési rendszerben

Módosult pár adatbekérő mező, ezért ha rendelkezel már felhasználói fiókkal, akkor lépj be és add meg az adatokat. Ne a nevezéskor kapkodj, töltsd ki előre! tovább

#106

2016. szeptember 30. 17:00 - Kristóf Róbert
#106

Idén volt a harmadik Keszthely Triathlon.


Hogyan regisztrálj és nevezz a 2017-es Keszthely Triathlonra?

2016. szeptember 28. 15:00 - I love Balaton
Hogyan regisztrálj és nevezz a 2017-es Keszthely Triathlonra?

Segítünk és elmagyarázzuk a regisztráció és a nevezés folyamatát.


Mi a regisztráció folyamata a 2017-es Keszthely Triathlonra?

2016. szeptember 27. 10:50 - I love Balaton
Mi a regisztráció folyamata a 2017-es Keszthely Triathlonra?

Hogyan regisztrálj a Keszthely Triathlonra? Hozd létre a saját fiókodat!